Måndag morgon

Nu har jag satt på kaffe.
Helgen har varit lugn...=)
Gårdagen avslutade vi hos våra grannar, Åke och Kerstin Edestedt. Våra afrikanska pärlhöns har blivit så elaka mot kycklingarna vi har och mot en del utvalda höns så vi kunde inte ha dem kvar längre och ingen ville ha 3 pärlhönstuppar så det var bara grytan kvar som alternativ. Jag ringde Åke och frågade om hjälp och då kunde han ta alla tre...skönt, så slipper jag.
Nu fick vi bara tag på två av dem, jag försökte med den sista men det slutade med att jag hade alla hans stjärtfjädrar i handen, (det var absolut inte meningen lilla pärlis).
Jag kommer sakna dem, men det går inte ha dem ihop med vanliga höns. Det kommer absolut att finnas pärlhöns här i fortsättningen, men först ska de få ett eget hus och hönsgård. Det bästa med pärlhönsen är att de vaktar för rovdjur och rovfåglar, de går också att ha lösgående då de absolut inte röjer i rabatterna så som vanliga höns. R.I.P små pärlisgrabbar!!
Det var ett trevligt besök hos våra grannar iaf. Kaffe, bullar, glasstårta. Sparris busade hej-vilt med deras Coffee  (welsh corgi cardigan, alltså lagom storlek för Sparris)
Sen var vi ju såklart tvungna att titta på deras lilla, lilla nyförvärv. Lilla My heter hon, ett vitt litet mini-sto. Sååå söt!

Selen tvättades och smörjdes efter helgens sista dressyrpass för Bella. Har tränat med Bibbi för henne, fredag-lördag-söndag, jättegivande. Galoppen har gjort stora framsteg bara på tre dagar och samlingen går som en dans, sen ska det bara kunna bibehållas inne på banan också...

Idag ringde Helene Zettervall (kör russhingsten Fix) och kollade om jag anmält till SM, det blir vi två i klassen "ponny under 120", ev någon mer som vi inte har full koll på.

Lördagskvällen ägnades åt Ulf Lundell, ingen höjdare alls. Man kan väl inte börja en utomhussommarkonsert med gnissliga deprimerande låtar (förlåt alla fans och Ulf) och tro att det ska bli nåt drag då...ska kanske nämnas att jag inte alls är förtjust i honom, byter hellre kanal på radion om det kommer en Lundell-låt.
Människorna runt omkring var ju såklart trevliga, det var Emma och jag och hennes granne Carina som skulle göra kvällen ihop, men jag kom liksom av mig. Om det berodde på Ulf eller på att jag visste att jag skulle upp kl 06.00 dagen efter det vet jag inte.... Det var en trevlig kväll iaf, om än tidig, kom hem 21.45.

Förmiddagen ägnades åt dressyrträning med Bibbi för Bella. Sen var det jättefint väder så jag pysslade ute lite. Arvid var med pappa på jaktmöte, skoj!!=)

Fredagkvällen tränade jag ganska sent för Bella, kan inte köra när det är så varmt mitt på dan...klagar inte på värmen, det är ju underbart att äntligen få lite sol, men inte att göra nåt i solen.


Arvid har äntligen fått medicin mot sina stora myggbett (som han ärvt av mig). Vi fick äntligen komma till vårdcentralen, jag har ringt flera gånger i sommar men inte fått komma, det ska räcka med att badda med alsolsprit och kortisonsalva, faan heller att det hjälper...nu fick han iaf tavegyl och de sa att han nog behöver gå på det på somrarna---jättebra tycker  jag att de kommer på det när halva augusti har gått nästan...=C
Han tar medicinen jätteduktigt.
Efter besöket på VC njöt vi av en glass i Ljungsbro-city, kulglass, mums!!
Sen styrde vi ut till Inger och Gösta för ett bad i sturefors. Mycket skönt, Sparris simmade 3 gånger, han var tvungen att kasta sig ut efter mig, jag kan ju inte gå i vattnet själv...han måste ju se efter mig.
På torsdagkvällen körde jag hemma hos Lagerbergarna på Rist. Kristina var kartläsare till dressyrprogramet, nu börjar jag lära mig, men alla figurer som inte är där de brukar är knepiga...

Onsdagen, efter besöket i skänningen, till bringade jag och Arvid en stund vid badet i Ljung, och Sparris också såklart.
På kvällen åkte vi för att inviga Arvids metspö som han fått av Inger och Gösta. Grillade revbensspjäll som matsäck. Någon kastade upp vårt enda vassdrag i en telefonledning över ån...vem? Inte jag iaf, inte så många kvar att gissa på, Arvid metade bara...=P
Tio pyttesmå fiskar blev det, av raserna abborre, mört och braxen, ingen större lönsamhet alltså.

Idag ska Bibbi ut och mest joggas lite, stallet ska städas och groventren tänkte jag. Sen ska jag på styrelsemöte med Östegötlands Ponnysällskap.
Det har regnat för fullt i natt, men nu ser det faktiskt ut att klarna upp lite, skönt!

Hörs en annan gång!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0