Morgonens tredje kaffekopp!!

Sitter och njuter av mitt nybryggda kaffe, inte värmt i micron utan helt färskt. Daniel började jobba idag så vi drack kaffe tillsammans i morse, men han gör mycket svagare kaffe, så den här muggen smakar faktiskt bättre!!
Helgen har varit helt lugn, vi har fixat lite här hemma. Efter fredagens besök hos Pippi och Emil var jag totalt slut, gick och lade mig kl 20, vaknade vid halv nio på lördagen...skönt!  Bibbi fick vara ute på natten så jag hade bara ett gäng hungriga fjäderfään att ursäkta mig inför (de är vana att få mat lite tidigare)
Vindskivorna har kommit upp på huset (en gavel kvar), inte min favoritsysselsättning att stå så högt upp, med ett gäng getingar som sällskap, men fin utsikt var det och fint blev det när det var klart.
Jag håller med Arvid nu, han vill riva det här huset och bygga ett nytt, för vi har ingen balkong och det vill han ha...nåt så drastiskt kanske vi inte behöver göra, men en balkong vill jag också ha. På taket till groventrén, i höjd med både magnolian och akaciaträdet, det måste vara underbart att sitta där på våren. Det finns ingen möjlighet att göra en dörr ut från huset så det får bli en trappa upp på utsidan...borde inte vara så komplicerat.
Jag har snickrat en skohylla till dagbarnens skor att ställa i groventrén, som ska användas som ingång nu, (nej skohyllan blir ingen ingång, men groventrén) ska fortsätta med en hylla med krokar i samma utseende och färg-mintgrön-fast det passar faktiskt till tapeten där inne. Har sett i en tidning en bänk med förvaring i, för sopsortering. Alltså inte sopor utan burkar, plast, metall osv, det får nog bli ett kommande projekt, med fårskinn uppepå som en skön sittbänk.
Alla sommarblommor är äntligen utplanterade, persilja och gräslök också, mina pelargoner i lådorna utanför stallet fick flytta in på altan i krukor istället, de såg så tråkiga ut efter allt regn, rabatten på baksidan vid altan har fått lite uppfräshning, får se hur länge det håller. Taket går ut så långt från altan att det blir helt torrt, inget regn kommer åt och det blåser alltid...tur att man har stenar som man kan plantera...de klarar sig rätt bra utan vatten.
Änglatrumpeterna har jag nog tröttnat lite på, de behöver mera tillsyn och gullegull än vad jag har lust till, mina fuchsior från förra året (köpta som sticklingar) har blivit jättestora och fina så de känns viktiga att spara över vintern och alla pelargoner ska få en chans, kanske lite växter kan bo pannrummet...selkammarn börjar bli trång...
Bäst just nu är såpnejlika som doftar sååå underbart!!!
Flox ska jag satsa på till nästa år, skojigt med lite färg så här års när sommarblommorna börjar vissna, eller är sönderregnade. Hur förökar man flox, är det genom frö eller...?

Jag skulle måla i stallet i morse, men upptäckte till min fasa att alla mina penslar är putsväck!!! Måste alltså åka och inhandla det innan jag kan fortsätta. Hittade en pensel, 5 cm bred, det var i smalaste laget, behöver nog en liten roller också...så tråkigt att behöva åka och handla, kan man inte få hemkört såna varor!!
Bibbi ska köras nu så fort Arvid vaknar, sen ska jag städa ur bilen. Volvon ska in till rejmes imorgon på skadebesiktning eftersom jag fick in ett hjul från en släpvagn (inte min) i passagerardörren. Ett löst rullande hjul som en släpa just hade tappat...ingen stor skada men jag vill inte ha en böggel på bilen som inte jag är skuld till, och ingen annan heller för den delen.
Tänk om det kunde bli lite fint väder i veckan, vore ju roligt att få bada nåt mera i sommar...
Nu är det kaffepåfyllnad, har lite inspirationstorka, återkommer senare!!
Kram!!

Kommentarer
Postat av: Cattis

flox typ frösår sig själv så det kommer upp små sticklingar runt omkring. jag flyttar några från min i våras, så det är bara att gräva upp och flytta.

2009-08-03 @ 09:46:32
URL: http://cattise.blogg.se/
Postat av: Emma

Håller med föregående, det är bara att dela på floxen! de växer & sprider sig fort...

Du tyckte ju om de som växer i Sörby så vi kan gå & fråga om de vill dela med sig lite, allt för dig vännen!

2009-08-03 @ 13:24:30
URL: http://hundenstardust.bloggspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0